آشنایی با نویسندگان شهیر روسیه

آشنایی با نویسندگان مشهور روسیه

پایگاه خبری پایروس– ولادیمیر واینوویچ نویسنده و طنز پرداز روس بود. زاده۲۶ سپتامبر ۱۹۳۲ استالین آباد، جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان
درگذشته : ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۸ (۸۵ سال)
زمینه کاری : نویسنده
ملیت :  اتحاد جماهیر شوروی
سال‌های فعالیت۱۹۶۰ – ۲۰۱۸

وی در سال ۱۹۳۲ در شهر دوشنبه از مادری یهودی و پدری روس با تبار صرب زاده شد.
واینوویچ در سال ۱۹۸۰ به‌ دلیل نگاه انتقادی‌اش نسبت به حکومت شوروی از کشور اخراج شد ، اما در سال ۱۹۹۰ با بازگرداندن شهروندی اتحادیه جماهیر شوروی وی توسط میخائیل گورباچف به مسکو بازگشت.
او تا پایان عمر از منتقدین جدی حکومت روسیه تحت زمامداری ولادیمیر پوتین باقی ماند.
اثر شاهکار وی «زندگی و ماجراجویی‌های نامعمول سرباز ایوان چونکین»، در دوران جنگ جهانی دوم روایت می‌شود و پوچی‌های روزمره رژیم توتالیتر را به سخره می‌گیرد.
از جمله آثار ترجمه شده وی به فارسی، می‌توان به کلاه پوستی و شوروی ضد شوروی اشاره کرد که با ترجمه بیژن اشتری توسط نشر ثالث منتشر شده‌است.

ولادیمیر واینوویچ در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۸ به‌دنبال حمله قلبی در سن ۸۵ سالگی در مسکو درگذشت.
واینوویچ در سراسر زندگی خود از منتقدان سرسخت نابسامانی‌های موجود در شوروی سابق بود و از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی، نارضایتی خود را از دولت حاکم در روسیه به صراحت ابراز می‌کرد. او در نوشته‌هایش ازمردم خود می‌خواست تا به آن‌هایی که برای عقایدشان رنج‌برده‌اند یاری برسانند.
اینویچ در سال ۲۰۱۵ میلادی در نامه‌ای سرگشاده‌ که به ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور فعلی روسیه نوشت، از او خواست تا نادیا ساوچنکو، خلبان زن اوکراینی را که در زندان روسیه به سر می‌برد هرچه سریع‌تر آزاد کند.
واینوویچ در آن نامه، پوتین را مسئول و پاسخ‌گوی همه جرائم دانست.
ولادیمیر واینوویچ در سال ۱۹۳۲ در استالین‌آباد ( تاجیکستان) به دنیا آمد و با آغاز جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف اتحاد جماهیر شوروی ساکن شد و شغل‌های مختلفی را تجربه کرد و توانست موفقیت‌های بسیاری را در عرصه نویسندگی به دست آورد. اما پس از انتشار رمان «زندگی و ماجراجویی‌های غیرمعمول سرباز ایوان چونکین» در خارج ازکشور، به سرعت از اتحادیه نویسندگان شوروی بیرون انداخته شد.
مشکلات سیاسی او در چند سال بعد به اوج رسید؛ به طوری که از کشورش نیز رانده و حق شهروندی‌اش از او گرفته شد.

واینوویچ در زمانی که در تبعید به سر می‌برد توانست اثر مهم «مسکو-۲۰۴۲» را منتشر کند که با زبانی طنز زندگی ویتالی کارتسو، نویسنده روس تبعیدی مخالف دولت را روایت می‌کرد.

در سال ۱۹۹۰ حق شهروندی به واینوویچ بازگردانده شد؛ اما به طور پیوسته از رهبر روسیه انتقاد می‌کرد و ترسی برای نشان دادن موضع مخالفش در برابر دولت نداشت.

آبتین گلکار، مترجم روسی، تا به حال چندین اثر از آثار او را از زبان روسی به فارسی برگردانده که از آن میان می‌توان به کتاب‌هایی چون «قصه‌هایی برای بزرگسالان» و «دادگاه ویژه» اشاره کرد.

وایونوویچ در نمایش‌نامه طنز «دادگاه ویژه» نیش قلم خود را به سمت دستگاه قضایی و دادگستری شوروی برده است.
مطلب حاضر در حد معرفی اجمالی این شخصیت ادبی اهل روسیه می‌باشند ،
برای آشنایی بیشتر با اندیشه های این نویسنده ، توصیه میشود آثار ایشان مطالعه شود .

شاهپور محمدی
پژوهشگر

جدیدترین اخبار

دانش و پژوهش

اخبار اقتصادی